Δημήτρης Φραγκάκης. Τουρισμός! Μας αφορά όλους..

Δημήτρης Φραγκάκης

Ο πρωθυπουργός του εμπιστεύτηκε την ηγεσία του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, και αυτό για το Δημήτρη Φραγκάκη, αποτελεί τιμή και καθήκον. Η ανάκαμψη του τουρισμού είναι αντικείμενο μεγάλης προσπάθειας και ο Ε.Ο.Τ. αξιοποιεί γι’ αυτό το σκοπό όλα τα μέσα που διαθέτει, επενδύει πολύ μελετημένα του πόρους του και μεταξύ άλλων υλοποιεί προγράμματα και συνεργασίες με αεροπορικές εταιρείες και tour operators. Σε μία εξαιρετικά δύσκολη περίοδο, λόγω της πανδημίας, αποδείχθηκε πως με ομαδική εργασία, σχεδιασμό και προγραμματισμό επιτυγχάνονται και οι πιο φαινομενικά, ακατόρθωτοι στόχοι… Ο Δημήτρης Φραγκάκης ασχολείται ουσιαστικά με την τουριστική ανάπτυξη της χώρα μας και την κατοχύρωσή της ως ισχυρού παίκτη στον τουρισμό. Έχει ένα πολύ απαιτητικό πρόγραμμα, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να περνάει όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο στα Χανιά και εκτός από την πολιτική δράση του να μοιράζεται με τον γιο του την μοναδικότητα της Χανιώτικης φύσης που τόσο αγαπά… Εμείς του ευχόμαστε καλή επιτυχία στην μεγάλη του προσπάθεια, της οποίας τα αποτελέσματα είναι ήδη εμφανή!
Επιμέλεια: Άντζελα Βακάκη

Κύριε Φραγκάκη τι σημαίνει για σας, να είστε ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ;
Ο Πρωθυπουργός μου εμπιστεύτηκε την ηγεσία ενός ιστορικού Οργανισμού ο οποίος συμβάλει αποφασιστικά στην προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό εδώ και επτά δεκαετίες. Κι αυτό είναι για εμένα μεγάλη τιμή. Είναι όμως και μεγάλη ευθύνη καθώς ανέλαβα τον ΕΟΤ σε μία περίοδο που ο τουρισμός περνάει μία από τις μεγαλύτερες κρίσεις στην ιστορία του. Έχοντας συναίσθηση ότι ο τουρισμός συνεισφέρει το ένα από τα τέσσερα ευρώ που παράγονται στη χώρα και προσφέρει δουλειές και εισόδημα σε χιλιάδες οικογένειες, γνωρίζοντας επίσης την ιδιαίτερη σημασία του για
την τοπική οικονομία των Χανίων, η ευθύνη γίνεται ακόμα μεγαλύτερη. Κάνουμε μία μεγάλη προσπάθεια τους τελευταίους 20 μήνες να αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες της πανδημίας και να ανακάμψει ο τουρισμός μας το ταχύτερο. Δεν είναι καθόλου εύκολο αλλά είμαστε αποφασισμένοι να πετύχουμε και νομίζω ότι ήδη, μέσα στο 2021, φάνηκαν τα πρώτα θετικά αποτελέσματα αυτής της δουλειάς.

Με τόσες επαγγελματικές υποχρεώσεις και ταξίδια, πως μοιράζετε το χρόνο σας; Προσωπικός χρόνος υπάρχει; Ποια είναι η αγαπημένη σας ασχολία;
Έχω ένα πολύ απαιτητικό πρόγραμμα και ειδικά αυτή την περίοδο που προετοιμάζουμε την σεζόν του 2022, τα συνεχή ταξίδια στο εξωτερικό δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο την καθημερινότητά μου. Είναι εξίσου συχνές οι επισκέψεις μου σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας στο πλαίσιο της συνεργασίας που έχουμε για την προώθηση των προορισμών μας. Μέσα σε όλα αυτά, προσπαθώ να προγραμματίζω όσο καλύτερα γίνεται τον χρόνο μου ειδικά για να μπορώ να είμαι όσο το δυνατόν πιο συχνά στα Χανιά. Εδώ είναι η μόνιμη κατοικία μου και η αγαπημένη μου «ασχολία» που δεν είναι άλλη από τον 9χρονο γιο μου. Μου λείπει πολύ όταν βρίσκομαι εκτός Χανίων γι’ αυτό και προσπαθώ να περνάμε μαζί όσο περισσότερο χρόνο γίνεται. Διαβάζουμε μαζί, κάνουμε εξορμήσεις στην φύση ενώ τώρα τελευταία μαθαίνει μπάσκετ και έχω βρει κι εγώ την ευκαιρία να θυμηθώ ξανά το μπάσκετ που έπαιζα πριν από μερικά χρόνια.

Τι αγαπάτε στα Χανιά;
Ξέρετε όταν πηγαίνω στο εξωτερικό και μου εκφράζουν τον θαυμασμό τους για τον τόπο μας αισθάνομαι πολύ υπερήφανος. Και πάντα σκέφτομαι τι είναι τελικά αυτό που μας ξεχωρίζει από άλλους προορισμούς. Δεν είναι ένα αλλά πολλά. Προσωπικά αγαπώ αυτή την μοναδικότητα της Χανιώτικης φύσης, την δυνατότητα να βρεθώ σε ένα κλασικό ορεινό τοπίο και παράλληλα να βλέπω ή σε πολύ λίγο χρόνο να είμαι στην θάλασσα. Τις μυρωδιές και τους ήχους των χωριών μας, την αυθεντικότητα των ανθρώπων μας, τις μοναδικές γεύσεις μας. Μου αρέσει επίσης η αίσθηση της αυτάρκειας που αποπνέει όλο το νησί και που το κάνει να διαφέρει πολύ από άλλες περιοχές της χώρας. Δεν νομίζω όμως ότι μπορεί κανείς να ξεχωρίσει μόνο ένα πράγμα από τα Χανιά και
την Κρήτη. Είμαστε ένα αρμονικό σύνολο πολλών διαφορετικών πραγμάτων γι’ αυτό και το νησί μας μπορεί να ικανοποιήσει και εμάς που ζούμε εδώ αλλά και τους επισκέπτες μας.

Ζείτε την Κρήτη προσωπικά και επαγγελματικά. Σας ενοχλεί κάτι στη νοοτροπία μας; Που πιστεύετε ότι υστερούμε;
Πρέπει να σας πω ότι πριν από μερικά χρόνια έκανα μία συνειδητή επιλογή να αφήσω μια μακρά κι επιτυχημένη επαγγελματική πορεία στην Αθήνα και να μείνω μόνιμα στα Χανιά. Γνώριζα τα
θετικά και τα αρνητικά μιας τέτοιας κίνησης αλλά σήμερα, βλέποντας τα πράγματα με μία πιο αντικειμενική ματιά, θα σας έλεγα ότι παρά τα μεγάλα μας πλεονεκτήματα, υστερούμε σε κάτι που κατά την γνώμη μου είναι εξαιρετικά κρίσιμο για την πρόοδο ενός τόπου: στην ενότητα. Στο να βάζουμε έναν ή περισσότερους κοινούς στόχους και να δουλεύουμε όλοι μαζί για να τους πετύχουμε. Εκεί νομίζω ότι «πάσχουμε» και πρέπει να βρούμε το φάρμακο άμεσα, διαφορετικά άλλες περιοχές της χώρας θα συνεχίσουν να τρέχουν κι εμείς θα πηγαίνουμε σημειωτόν.

Πώς βλέπετε το Δημήτρη του αύριο, στον τουρισμό και την πολιτική;
Ο τουρισμός ήταν και θα παραμείνει ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής μου καθώς δραστηριοποιούμαι και επιχειρηματικά στον κλάδο, με μία μικρή επιχείρηση στον Πλατανιά, που είναι και ο τόπος καταγωγής μου. Στην πολιτική δραστηριοποιήθηκα από νωρίς, ήδη από τα φοιτητικά μου χρόνια, αλλά δεν ήταν ποτέ για μένα αυτοσκοπός. Δεν είμαι ούτε έχω σκοπό να γίνω επαγγελματίας πολιτικός. Δεν έχω ούτε οικογενειακές «πλάτες», ούτε βασίζομαι σε πελατειακούς μηχανισμούς. Είμαι υπερήφανος που δούλεψα για 15 χρόνια δίπλα στον Κυριάκο Μητσοτάκη και είναι τιμή η συμμετοχή μου στο ψηφοδέλτιο της Νέας Δημοκρατίας στα Χανιά στις εκλογές του 2019. Συνεχίζω να δουλεύω για τον τόπο μου, ασχολούμαι με τα προβλήματα των πολιτών, γνωρίζω καλά πώς μπορούμε να κάνουμε περισσότερα πράγματα για να πάει ο νομός μας μπροστά και προσπαθώ με τις όποιες δυνάμεις έχω να είμαι χρήσιμος. Τις όποιες αποφάσεις μου για το μέλλον θα τις ανακοινώσω όταν έρθει η ώρα μετά από συνεννόηση με τον Πρωθυπουργό.

Όλο και περισσότεροι ιδιοκτήτες ακινήτων μετατρέπουν κατοικίες μακροχρόνιας μίσθωσης σε τουριστικά καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, με το φαινόμενο έλλειψης κατοικιών να παρατηρείται έντονα τα τελευταία χρόνια. Από την άλλη όψη, αυτός ο «ανεξάρτητος» τουρισμός αύξησε σημαντικά φέτος την κατά κεφαλή κατανάλωση, με λιγότερους επισκέπτες είχαμε μεγαλύτερα έσοδα. Πρέπει να υποστηριχθούν τα δικαιώματα των ενοικιαστών, πρέπει να υποστηριχθεί η προσοδοφόρα βραχυχρόνια μίσθωση, ποια είναι η θέση σας;
Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα δεδομένα της φετινής σεζόν ήταν ότι αυξήθηκαν οι μεμονωμένοι ταξιδιώτες. Οι individuals, όσοι δηλαδή επέλεξαν να σχεδιάσουν μόνοι τους το ταξίδι τους, έκαναν περισσότερο αισθητή την παρουσία τους φέτος στη χώρα μας και αυτό αποτυπώθηκε με θετικό πρόσημο στην αγορά με διάφορους τρόπους. Αυτοί οι ταξιδιώτες ήταν άλλωστε και μέρος της στρατηγικής μας φέτος στον ΕΟΤ. Δεν επέλεξαν όμως μόνο βραχυχρόνια μίσθωση αλλά έμειναν σε όλα τα είδη των καταλυμάτων. Παρόλα αυτά η βραχυχρόνια ήρθε για να μείνει, δεν αποτελεί παροδικό φαινόμενο αλλά ένα τουριστικό προϊόν που συμβάλλει κι αυτό θετικά στις τοπικές οικονομίες. Όμως η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι η λειτουργία της βραχυχρόνιας μίσθωσης χωρίς κανόνες, μακροπρόθεσμα έκανε ζημιά στις πόλεις. Αλλοίωσε την ταυτότητά τους, προκάλεσε τελικά απώλεια επισκεπτών και εσόδων ενώ δημιούργησε σοβαρά κοινωνικά προβλήματα. Κατά συνέπεια θέλουμε την βραχυχρόνια αλλά με ξεκάθαρους κανόνες που αφενός δεν θα νοθεύει τον ανταγωνισμό και αφετέρου θα λειτουργεί σε αρμονία με τις τοπικές κοινωνίες.

Η Κρήτη χαίρει έντονης παρουσίας στην Ελληνική τηλεόραση μέσω τηλεοπτικών σειρών και ταινιών που προβάλουν τις ομορφιές του τόπου μας. Θα μπορούσε το νησί μας να προωθηθεί για την διεξαγωγή διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών, όπως συμβαίνει τελευταία στην Θεσσαλονίκη, ώστε να κερδίσουμε ένα ακόμα μέσο με το κοινό του στην προβολή της Κρήτης;
Η Κεντρική Μακεδονία είναι ένα εξαιρετικά επιτυχημένο παράδειγμα αποτελεσματικής λειτουργίας του τοπικού FilmOffice και συνεργασίας με το κεντρικό Κράτος, το ΕΚΟΜΕ και άλλους φορείς για την προσέλκυση ξένων κινηματογραφικών παραγωγών. Στην περιοχή μάλιστα ετοιμάζονται και κινηματογραφικά στούντιο τα οποία αναμένεται να προσελκύσουν νέες επενδύσεις και ακόμα περισσότερες παραγωγές από το εξωτερικό. Τα άμεσα οφέλη είναι πολλαπλά για την τοπική οικονομία και φυσικά για την προβολή της περιοχής. Η Κρήτη έχει όλα τα προσόντα να πρωταγωνιστήσει σε αυτόν τον τομέα καθώς είναι από μόνη της ένα εξαιρετικό κινηματογραφικό σετ. Μάλιστα ήδη βρίσκεται στα σκαριά μία μεγάλη αμερικανική παραγωγή, η συνέχεια μιας πολύ γνωστής ταινίας, η οποία όλα δείχνουν ότι θα πραγματοποιηθεί στην Κρήτη το 2022 με την υποστήριξη και του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού. Τα οικονομικά κίνητρα υπάρχουν και το θεσμικό πλαίσιο έχει τεθεί από την Πολιτεία, χρειάζεται καλός συντονισμός και σκληρή δουλειά από τις ίδιες τις Περιφέρειες για να υπάρχει διάρκεια και το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Έχετε διατελέσει Γενικός Γραμματέας του Δήμου Χανίων για μια πενταετία. Γνωρίζοντας εκ των έσω τη λειτουργικότητα του Δήμου αλλά και τη δυσαρέσκεια των επισκεπτών σχετικά με τις υποδομές (οδικό δίκτυο, καθαριότητα, πράσινο κτλ.), πως πιστεύετε ότι πρέπει ναδράσουμε για να βελτιώσουμε την εικόνα μας και σε αυτό τον τομέα;
Η βιωσιμότητα του τουριστικού μας προϊόντος αποτελεί κρίσιμο στοίχημα για την επόμενη μέρα και μεγάλο ρόλο στην επίτευξη αυτού του στόχου θα παίξουν οι τοπικές υποδομές των προορισμών μας. Ειδικά όσον αφορά τα Χανιά, εκτός από δραστική βελτίωση της κατάστασης του δημόσιου χώρου, εκείνο που χρειάζεται είναι μία μεγάλη παρέμβαση στο ευρύτερο εμπορικό και ιστορικό κέντρο της πόλης. Μία ανάπλαση – σοκ θα την χαρακτήριζα η οποία θα αλλάξει ριζικά την αστική φυσιογνωμία της πόλης των Χανίων η οποία έχει μείνει στάσιμη εδώ και δεκαετίες. Τέτοιες παρεμβάσεις με πολλαπλά οφέλη έχουν γίνει εδώ και χρόνια σε άλλες περιοχές της χώρας που δεν ήταν καν τουριστικοί προορισμοί. Θα προσέθετα, σε επίπεδο νομού, την ανάγκη άμεσων παρεμβάσεων για την ανάσχεση της διάβρωσης των ακτών μας που παίρνει επικίνδυνες διαστάσεις αλλά και ένα πιο αυστηρό και συντεταγμένο πλαίσιο που θα συνδυάζει επισκεψιμότητα αλλά και προστασία προστατευόμενων περιοχών όπως ο Μπάλος, το Ελαφονήσι, η Σαμαριά. Οι ενδεικτικές αυτές παρεμβάσεις είναι ανάγκη να γίνουν όχι μόνο για τους επισκέπτες μας αλλά πρωτίστως για τους κατοίκους των Χανίων τόσο για το σήμερα όσο και για να ζήσουν τα παιδιά μας σε ένα βιώσιμο αύριο.

Με το τέλος την πανδημίας συνεχώς να παρατείνεται, τι προβλέπετε για τη σεζόν του ’22, είναι πλέον εξοικειωμένο το σύστημα και ο επισκέπτης με τις υγειονομικές
απαιτήσεις, ώστε να μην αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για μια μεγάλη μερίδα ταξιδευτών;
Ο κόσμος πλέον φαίνεται πως προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα και έχει μεγάλη ανάγκη να ταξιδέψει τηρώντας φυσικά τους κανόνες υγιεινής. Άλλωστε η ασφάλεια είναι πρωταρχική ανάγκη των ταξιδιωτών και κριτήριο επιλογής προορισμού. Η Ελλάδα τα προηγούμενα 2 χρόνια έδωσε ως χώρα εξετάσεις και πέτυχε πάνω στο θέμα των υγειονομικών πρωτοκόλλων. Ανοίξαμε φέτος με σχέδιο και κεντρικό στόχο την ασφάλεια, κάτι το οποίο πετύχαμε στην αρχή αλλά και σε όλη την διάρκεια της σεζόν. Είναι μία σπουδαία παρακαταθήκη που την χτίσαμε ήδη από το 2020 και οφείλουμε να την διαφυλάξουμε και να την αξιοποιήσουμε. Εμείς πάντως στον ΕΟΤ και στο Υπουργείο Τουρισμού προετοιμαζόμαστε πιθανά για μία ακόμα covid χρονιά στον τουρισμό μας, με την ευχή και την ελπίδα φυσικά να είναι πιο ήπια η παρουσία της πανδημίας.

Η περασμένη σεζόν, έστω και μισή, απέδωσε απρόσμενα καλά αποτελέσματα στο σύνολο του τουριστικού προϊόντος. Ποιοι ήταν οι παράγοντες που συνέβαλαν σε αυτό;
Για εμένα δεν ήταν έκπληξη η πορεία του τουρισμού. Το γεγονός ότι καταφέραμε να ανακτήσουμε πάνω από το 55% των εσόδων του 2019 (10 δις το 2021 έναντι 19 δις το 2019) όταν άλλες ανταγωνίστριες χώρες δεν άνοιξαν φέτος, είναι εξαιρετικά σημαντικό γεγονός και επιτυχία της χώρας συνολικά. Η κυβέρνηση είχε θέσει συγκεκριμένους στόχους και τους πετύχαμε όλους εφαρμόζοντας με καλή συνεργασία όλων των φορέων του τουρισμού ένα πολύ συγκεκριμένο σχέδιο: ήμασταν η πρώτη χώρα που ανακοίνωσε από νωρίς το άνοιγμα του τουρισμού μας δίνοντας έτσι ένα ξεκάθαρο θετικό σήμα στην αγορά, εκπονήσαμε υγειονομικά πρωτόκολλα και ταξιδιωτικές διαδικασίες που εφαρμόστηκαν από όλους ενισχύοντας το αίσθημα ασφάλειας στους επισκέπτες και τους εργαζόμενους στον κλάδο ενώ ο Πρωθυπουργός πρότεινε έγκαιρα το Πράσινο Ψηφιακό Πιστοποιητικό στην ΕΕ που η εφαρμογή του, διευκόλυνε τα ταξίδια μεταξύ ευρωπαϊκών χωρών. Στο Υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ κρατήσαμε συνεχή επαφή με την τουριστική αγορά, ενεργοποιώντας τα γραφεία μας στο εξωτερικό και με συνεχείς επαφές με όλους τους «παίκτες» όπως αεροπορικές, tour operators, διαμορφωτές κοινής γνώμης κ.λπ. Όλοι έβαλαν πλάτη και φέτος για την επιτυχή επανεκκίνηση του τουρισμού μας: αυτοδιοίκηση, θεσμικοί φορείς του τουρισμού, επιχειρήσεις, εργαζόμενοι. Κι αυτό είναι μία παρακαταθήκη για το μέλλον. Σε μία εξαιρετικά δύσκολη χρονιά, λόγω πανδημίας, αποδείχθηκε πως όταν δουλεύουμε ομαδικά με σχέδιο και πρόγραμμα μπορούμε να πετύχουμε ακόμα και πράγματα που φαντάζουν ακατόρθωτα…

Εξαιρετικές ήταν οι επιδόσεις της χώρας μας διεθνώς φέτος, ως ιδανικός προορισμός σε κριτικές εντύπων, ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης, τουριστικούς οργανισμούς και εκθέσεις. Ποιος ο ρόλος του ΕΟΤ στο να «ψηφιστεί» εμπράκτως η χώρα μας ως δημοφιλής προορισμός;
Ο ΕΟΤ παίζει έναν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο, καθώς υλοποιεί φέτος ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα προβολής των τελευταίων ετών: συνεργασίες συνδιαφήμισης με μεγάλες αεροπορικές εταιρείες και tour operators, απευθείας διαφήμιση σε πλατφόρμες και μέσα ενημέρωσης του εξωτερικού αλλά και μία νέα δημιουργική καμπάνια με καινούριο αφήγημα και συγκεκριμένη στόχευση. Πάνω από 27 εκατομμύρια ευρώ ήταν ο προϋπολογισμός προβολής του Οργανισμού φέτος για όλα τα παραπάνω. Χρήματα που επενδύονται πολύ μελετημένα ώστε να πιάνουν τόπο, σε ποσοστό 80% σε ψηφιακά μέσα με μια δυναμική καμπάνια που έχει χρονική διάρκεια 4-6 μήνες και στοχεύει τις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Προετοιμάζουμε καμπάνια για τον χειμερινό τουρισμό ενώ ήδη έχουμε ξεκινήσει το πλάνο για το πρόγραμμα προβολής του πρώτου τριμήνου του 2022. Ήδη έχουμε ξεκινήσει και πάλι μετά από πολλούς μήνες, την παρουσία μας στις εκθέσεις του εξωτερικού με καλά αποτελέσματα και θετικά μηνύματα ενόψει 2022. Στην μεγάλη μάχη για την πλήρη ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού, ο ΕΟΤ αξιοποιεί όλα τα μέσα που
διαθέτει και το ίδιο θα συνεχίσει να κάνει και το επόμενο διάστημα.

Ποιες είναι οι σκέψεις σας σχετικά με την ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού ώστε να μπορέσει η επαρχία και τα χωριά μας να διεκδικήσουν το μερίδιό τους στο
τουριστικό προϊόν, αλλά και να βοηθήσουν στο στόχο μεγαλύτερων σεζόν;
Πλέον έχουμε περάσει στην εποχή του τουρισμού εμπειρίας. Σε αυτό το πλαίσιο, οι λεγόμενες θεματικές ή εναλλακτικές μορφές τουρισμού αποτελούν έναν πολυσυζητημένο αλλά και απόλυτα εφικτό στόχο, ειδικά́ στην χώρα μας που διαθέτει όλες τις προϋποθέσεις για να το πετύχει. Θα έλεγα μάλιστα ότι η ενίσχυση όλων των μορφών τουρισμού εμπειρίας αποτελεί απαραίτητη συν-
θήκη προκειμένου να διασφαλίσουμε την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Πρέπει να προετοιμαστούμε για ένα περιβάλλον σκληρού ανταγωνισμού και η επόμενη μέρα μετά την πανδημία απαιτεί εμπλουτισμό, επένδυση στην αυθεντικότητα και την ξεχωριστή ταυτότητα του τόπου μας και των ανθρώπων του, προστασία του φυσικού  πλούτου και υποδομές. Οι εναλλακτικές μορφές έρχονται να απαντήσουν σε πολλά από τα παραπάνω ζητούμενα αλλά και σε ένα ακόμα που είναι ίσως και το πιο σημαντικό. Τον βιώσιμο τουρισμό που θα προσφέρει περισσότερες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας, θα συνδέει αβίαστα την τοπική παραγωγή προϊόντων με την κατανάλωση και θα δίνει τις δυνατότητες για ένα καλύτερο επαγγελματικό́ μέλλον για τις νέες γενιές. Αυτός ο βιώσιμος τουρισμός μπορεί να αποτελέσει έναν εθνικό στόχο για το 2030, έναν στόχο της δεκαετίας που διανύουμε ήδη, ένα εθνικό όραμα που μπορούμε όλοι μαζί να το κάνουμε πράξη.

Φέτος υποδεχτήκαμε ένα μεγάλο αριθμό επισκεπτών από χώρες που τα προηγούμενα χρόνια κατέγραφαν πολύ μικρότερο αριθμό αφίξεων. Μετά από 2 χρόνια περιορισμού, ήταν η ανάγκη του κόσμου να βγει έξω και να ταξιδέψει με προτεραιότητα στην ασφάλεια, ή είναι μια τάση, που με την ανάλογη υποστήριξη, μπορεί να εξελιχθεί και παγιωθεί τα επόμενα χρόνια;
Ήταν άλλη μία στρατηγική μας επιλογή το άνοιγμα σε όσο το δυνατόν περισσότερες αγορές του εξωτερικού. Δεν επαναπαυόμαστε στα «κεκτημένα» αλλά είμαστε σε μία διαρκή κίνηση, αναλύοντας τις τάσεις της αγοράς και αυτό αφορά είτε τους ίδιους τους ταξιδιώτες είτε τις χώρες προέλευσής τους. Η καμπάνια του ΕΟΤ άλλωστε τα τελευταία δύο χρόνια της πανδημίας έχει ως βασικά χαρακτηριστικά την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα, στοιχεία απαραίτητα στις ειδικές συνθήκες που αντιμετωπίζουμε. Αντίστοιχες πρωτοβουλίες αναλάβαμε κάνοντας απευθείας συμφωνίες με πάνω από 20 μεγάλες αεροπορικές εταιρείες προκειμένου να προωθήσουμε την Ελλάδα ως προορισμό σε όλες σχεδόν της χώρες της Ευρώπης. Ακριβώς λοιπόν αυτές οι νέες αφίξεις
που αναφέρετε δεν είναι τυχαίες αλλά προϊόν σκληρής και μεθοδικής δουλειάς που έχουμε κάνει.

Με τα στοιχεία από τις επαφές και τις συνεργασίες που έχετε μέχρι τώρα, μπορεί να γίνει μια ενδεικτική πρόβλεψη για την εξέλιξη της επόμενης σεζόν;
Όπως σας είπα βρισκόμαστε στην φάση προετοιμασίας της επόμενης τουριστικής περιόδου. Από τις επαφές μας με όλους σχεδόν τους ξένους παίκτες της αγοράς, εισπράττουμε ένα εξαιρετικό κλίμα και μία αξιοσημείωτη αύξηση της ζήτησης για την χώρα μας. Πάντα συνυπολογίζοντας την εξέλιξη της πανδημίας, εκτιμώ λοιπόν ότι το 2022 θα είναι μία καλή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό.

Υπάρχουν τελικά οι προϋποθέσεις να γίνουμε «ηγέτες στον τουρισμό»;
Η Ελλάδα ήδη συγκαταλέγεται μεταξύ των σημαντικότερων τουριστικών προορισμών του κόσμου. Έχουμε χτίσει ένα πολύ ισχυρό Brandτο οποίο πρέπει να σας πω ότι καταφέραμε να το ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο τα τελευταία δύο χρόνια με την επιτυχημένη διαχείριση της πανδημίας στον τουρισμό. Φέτος μάλιστα θα έλεγα ότι διαμορφώσαμε τις εξελίξεις στον τουρισμό, με το πράσινο πιστοποιητικό ταξιδιών που ήταν πρόταση του Κυρ. Μητσοτάκη, τα υγειονομικά πρωτόκολλα, τα ψηφιακά συστήματα ελέγχων και φυσικά τον επαγγελματισμό που έδειξαν οι άνθρωποι του τουρισμού. Αποδείξαμε ότι η Ελλάδα μπορεί να πρωτοπορεί. Παρόλα αυτά, όμως, δεν έχουμε την πολυτέλεια να επαναπαυθούμε καθώς ο ανταγωνισμός θα είναι ισχυρός και οι συνθήκες θα αλλάξουν στον τουρισμό στην μετά covid εποχή. Τώρα είναι η ευκαιρία να αξιοποιήσουμε το θετικό momentum και να χτίσουμε μακροπρόθεσμα ένα τουριστικό προϊόν που δεν θα συγκαταλέγεται απλά μεταξύ των σημαντικότερων αλλά, γιατί όχι, θα είναι το καλύτερο στην Ευρώπη!

Written By
More from Go Hania

Τα 116 πράγματα που προκαλούν καρκίνο

Η λίστα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας με τα 116 πράγματα που προκαλούν...
Read More