Νάνσυ Παλαμάρκα: «To Design είναι Πολιτισμός».

Πρόκειται για μια σύγχρονη και γεμάτη δυναμισμό interior designer με καταγωγή από τον Έβρο, με σπουδές στην Αθήνα (Bachelor Interior Architecture & Design) και ένα πλούσιο βιογραφικό. Ξεκίνησε να εργάζεται στην Αθήνα σε γνωστές εταιρείες και εδώ και 15 χρόνια διατηρεί το γραφείο NID. Το μότο που την εκφράζει, σχεδιαστικά, είναι το «Ποτέ μια ρήξη των ζαριών δεν θα καταργήσει το τυχαίο», του Stephane Mallarme.

«Το design είναι πολιτισμός, αφορά τους ανθρώπους κι αυτοί είναι η κινητήρια δύναμη, για  να σχεδιάζουμε και να εκφράζουμε τις ανάγκες κάθε ατόμου στον χώρο του. Ο σχεδιασμός βελτιώνει την ποιότητα της ζωής των ανθρώπων, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχει μεγάλο κόστος ή ότι είναι περίπλοκος. Όλοι αξίζουν την ποιότητα και την άνεση».

Ζει στα Χανιά, 9 χρόνια πλέον, έχει κάνει πολλές δουλειές στην Κρήτη, στην υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Τα τελευταία 3 χρόνια ασχολείται και με τον κλάδο του τουρισμού, μετά την ανακαίνιση του Kanso Rooms. Ανακαλύπτουμε τη ματιά της Νάνσυ Παλαμάρκα μέσα από μια ενδιαφέρουσα και… ειδικά σχεδιασμένη συνέντευξη.

Από πού εμπνέεστε για τη διακόσμηση ενός χώρου;

Οι ιδέες μου προέρχονται από την παρατήρηση της φύσης, των ανθρώπων και της πόλης. Το θέμα είναι πάντα πώς θα χρησιμοποιήσουν οι άνθρωποι τον χώρο. Στην αρχή κάθε έργου, συνεργάζομαι πάντα με τον πελάτη για να ερμηνεύσω τον πραγματικό σκοπό του πρότζεκτ και να διερευνήσουμε νέους τρόπους χρήσης του χώρου.

Προσαρμόζομαι ανάλογα με τον χώρο και τις ανάγκες που έχει· ο εσωτερικός σχεδιασμός είναι τόσο ισχυρή δύναμη, γιατί βελτιώνει τη ζωή και την καθημερινότητα του κόσμου. Κάθε έργο έχει ένα πολύ συγκεκριμένο αποτέλεσμα του τρόπου με τον οποίο συνδυάζονται το πλαίσιο, η τοπική κουλτούρα, η αρχιτεκτονική, η πόλη και το τοπίο.

Το design δεν ακολουθεί την μόδα ή την οικονομική τάση, ακολουθεί τους κύκλους της καινοτομίας που δημιουργούνται από τις κοινωνικές και τεχνολογικές εξελίξεις, προκειμένου να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες απαιτήσεις, αφού πλέον ο 21ος αιώνας αντιμετωπίζει μια πολυπλοκότητα.

Με τι υλικά και μέσα επιλέγετε να δουλεύετε κι αυτά προσαρμόζονται στην κάθε εποχή;

Ως καλλιτέχνης, θέλεις διαφορετικούς καμβάδες, κάθε έργο είναι μια νέα πρόκληση, δεν υπάρχει συγκεκριμένη φόρμουλα. Τα υλικά εξαρτώνται από την ατμόσφαιρα που θέλω να δημιουργήσω και την συμβιωτική σχέση που δημιουργούν με τον χώρο, αποφεύγοντας την άσκοπη διακόσμηση. Ο σχεδιασμός και η επιλογή υλικών είναι πάντα αλληλένδετες διαδικασίες.

Οικολογική συνείδηση και διακόσμηση (εσωτερικών και εξωτερικών χώρων) πάνε πλέον μαζί για εσάς;

Αυτά τα δύο θα έπρεπε να πηγαίνουν πάντα μαζί! Το ζήτημα που προκύπτει είναι ότι στην Ελλάδα τελευταία έχουμε αρχίσει να μαθαίνουμε για τα οικολογικά υλικά και τι σημαίνει αυτό στην ουσία του. Δυστυχώς, είναι δύσκολο να υποστηριχθεί από πολλούς πελάτες διότι έχουν ακόμη υψηλό κόστος. Το ελπιδοφόρο είναι πως αρκετοί νέοι αγκαλιάζουν αυτήν την νοοτροπία και προσπαθούν να την προσαρμόσουν στις αντίστοιχες υπηρεσίες. Φροντίζω να παρουσιάζω όλες τις επιλογές υλικών στον πελάτη, που πιθανόν να μην γνωρίζει.

Ένα παράδειγμα είναι τα πατώματα που δημιουργήθηκαν αξιοποιώντας τον άνθρακα και κερδίζουν έδαφος τα τελευταία χρόνια στην ξενοδοχειακή βιομηχανία ή το ηλεκτροχρωμικό γυαλί, το οποίο χρησιμοποιεί αισθητήρες για την μέτρηση των επιπέδων του ηλίου. Η συνεργασία με σιδεράδες και ξυλουργούς δεύτερης ή τρίτης γενιάς που έχουν μάθει την τέχνη, αλλά έχουν επαφή με τη σύγχρονη τεχνολογία μάς οδηγεί σε σχεδιαστικά μονοπάτια που πιστεύουμε ότι ενσωματώνουν το μεράκι του μάστορα από τη μια, την ακρίβεια και τη λεπτότητα που προσφέρει η τεχνολογία του CNC και του 3D printing από την άλλη.

Η αισθητική του πελάτη και ο υφιστάμενος χώρος είναι σημαντικές παράμετροι για το τελικό αποτέλεσμα;

Προσπαθώ να προβάλω την αισθητική του πελάτη με τον καλύτερο τρόπο, αξιοποιώντας τον υφιστάμενο, περιβάλλοντα χώρο. Συχνά, οι πελάτες ενθουσιάζονται βλέποντας την πληθώρα επιλογών που υπάρχουν, οπότε προσπαθώ να τους βοηθήσω να ακολουθήσουν το καλύτερο δυνατό μοτίβο για την υλοποίηση του σχεδίου που έχουμε καταλήξει. Όλα ξεκινούν από την επικοινωνία και την ομαδική δουλειά, έχοντας ως έναν κοινό στόχο την τελειοποίηση του έργου. Είναι σημαντικό το αποτέλεσμα να ανυψώνει, να ενθουσιάζει και να εμπνέει τους πελάτες, με απώτερο σκοπό να εκφράσουν τη δική τους προσωπική πινελιά.

Από την μέχρι τώρα πορεία σας, ο πελάτης εμπιστεύεται τον designer για το όραμά του;

Μαθαίνεις πρώτα από όλα να είσαι καλός ακροατής και να χρησιμοποιείς τη διάθεση, την παρατήρηση και την ερμηνεία του πελάτη, ώστε να τον κάνεις να σε εμπιστευτεί. Οι νεότερες γενιές μάλιστα έχουν αποδεχτεί τον ρόλο του διακοσμητή, του αρχιτέκτονα, του μηχανικού, του γραφίστα· γνωρίζουν πως πλέον είμαστε μια αλυσίδα, πως ο ένας συμπληρώνει τον άλλον για να βγει ένα αποτέλεσμα. Παλαιότερα, δεν ήταν εύκολος αυτός ο διαχωρισμός και συχνά υπήρχε μεγάλη παραπληροφόρηση όσον αφορά τις παρεχόμενες υπηρεσίες και το αντίστοιχο κοστολόγιο.

Ποια η σχέση σας με τους Χανιώτες πελάτες και τι σημαίνει για σας η κάθε συνεργασία;

Η στιγμή που συμφωνούμε για να αναλάβω ένα έργο είναι εξίσου σημαντική όσο και η στιγμή που ολοκληρώνεται. Κάθε φορά, όμως, ζω για τη μέρα της παρουσίασης του πρότζεκτ στον κόσμο. Είναι σαν να το βλέπω να παίρνει μορφή, να ζωντανεύει και με χαροποιεί που ανήκω στον τομέα της διακόσμησης. Όταν βλέπεις τον πελάτη να χαμογελάει και να είναι ευχαριστημένος, τότε το ίδιο είσαι κι εσύ. Μπορεί, δηλαδή, να περάσεις από δύσκολα στάδια και πολλή κούραση, αλλά αξίζει να τα προσπεράσεις για αυτές τις πρώτες και τελευταίες στιγμές!

Χαίρομαι που όσα χρόνια ζω εδώ όλο και περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν έναν interior designer, είτε πρόκειται για ένα κατάστημα είτε για το σπίτι τους. Πλέον χρησιμοποιούν τα μέσα επικοινωνίας για να σε προσεγγίσουν και να ρωτήσουν την επαγγελματική σου άποψη και εκτίμηση. Πιο πριν, δυστυχώς, ήταν πιο διστακτικοί στο να τολμήσουν μια τέτοια προσέγγιση αλλά και στο να επιχειρήσουν μια νέα συνεργασία και ανάπτυξη σχέσης εμπιστοσύνης.

Ρίχνοντας κανείς μια ματιά στις δουλειές σας, παρατηρεί πως υπάρχει ποικιλία· έχετε όμως αγαπημένες μεθόδους και στυλ;

Το κάθε πρότζεκτ κι ο κάθε πελάτης είναι διαφορετικά. Για μένα, δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο στυλ, καθώς θεωρώ ότι είμαι το εργαλείο και το μέσο για να υλοποιηθεί το όραμα του πελάτη. Πάνω στον σχεδιασμό και την αρχιτεκτονική δεν υπάρχει στυλ μ’ αυτήν την έννοια· ακολουθούμε το κτίριο και τον φωτισμό. Ξεκινάω με την εργονομία και τις λειτουργίες ενός ανθρώπου ή πολλών μέσα σε έναν χώρο, μετά προχωράμε στις επιλογές των υλικών και τελευταία στις λεπτομέρειες της διακόσμησης – που θα είναι οι κουρτίνες, τα χρώματα, οι πίνακες – έρχομαι να συμπληρώσω τη δουλειά του αρχιτέκτονα και του μηχανικού που προηγούνται από εμένα. Δουλειές που γίνονται με μεράκι από αξιόλογους και έμπειρους συνεργάτες όπως ο Μηχανολόγος- Μηχανικός Παύλος Πετραντωνάκης.

Δεν υπάρχει δηλαδή μια προσωπική πινελιά της Ν. Παλαμάρκα;

Υπάρχει, το σύνολο της ατμόσφαιρας και τα αισθήματα που θα δημιουργήσει στον καθένα. Γι’ αυτό θεωρώ πολύ σημαντικό τον φωτισμό και τη σύνδεση των υλικών. Ανάλογα τον χώρο, οι γραμμές μπορεί να είναι άλλοτε πολύ αυστηρά γεωμετρικές και αλλού να ακολουθούν τις καμπύλες, τις ανθρώπινες κινήσεις και τα σώματα. Ένας ολοκληρωμένος χώρος πρέπει να έχει μέσα την κίνηση, τον φωτισμό, τον ήχο, για να ενεργοποιήσει όλα τα αισθητήρια όργανά μας και να ξυπνήσει ποικίλα συναισθήματα.

Ο Έλληνας διακοσμητής έχει τη θέση που του αξίζει στο σχεδιαστικό και κατασκευαστικό γίγνεσθαι;

Δυστυχώς, όχι ακόμη. Ενώ βρισκόμαστε στην χώρα του πολιτισμού και των τεχνών, οποιοδήποτε καλλιτεχνικής μορφής επάγγελμα δεν αναγνωρίζεται και δεν υποστηρίζεται από το ίδιο το κράτος πρώτα σωστά, ώστε να αξιολογείται εξίσου σωστά κι από τον κάθε πολίτη.

Έχουμε σπουδαίους Έλληνες αρχιτέκτονες και διακοσμητές που διαπρέπουν στο εξωτερικό, πλέον και στην χώρα μας. Πρέπει όμως να επενδύσουμε σε αυτούς τους ανθρώπους καθώς μόνο κερδισμένοι θα είμαστε αξιοποιώντας το ταλέντο, τις γνώσεις και την όρεξη που έχουν.

Υπάρχει κάτι στα διακοσμητικά σας «σκαριά» αυτήν την περίοδο;

Το προηγούμενο διάστημα, ολοκληρώθηκε το κοσμηματοπωλείο DAZZ στα Χανιά και ετοιμάζεται ένα άλλο κοσμηματοπωλείο το Croesus. Επίσης, προετοιμάζεται ένα νέο μαγαζί με street food στο κέντρο της πόλης, το Pappas, αλλά και πολλές ανακαινίσεις που ήδη έχουν δρομολογηθεί στην αγαπημένη Παλαιόχωρα Χανίων, στον ξενοδοχειακό τομέα.

Ποιες είναι οι κυρίαρχες τάσεις για το καλοκαίρι του’22; Ποια τα χρώματα, τα αντικείμενα και ο φωτισμός που επικρατούν;

Η κυρίαρχη τάση είναι η φυσικότητα σε όλα τα υλικά, ο φωτισμός είναι πρωτίστως αρχιτεκτονικός, δηλαδή τα φωτιστικά πλέον αρχίζουν να μιμούνται παραπάνω το φυσικό φως.

Τα χρώματα και τα υλικά που κυριαρχούν αυτήν την περίοδο είναι τα φυσικά, σε γήινες αποχρώσεις, με την ψάθα, το μωσαϊκό και το ξύλο να επικρατούν. Οι εντάσεις δίνονται μέσω των διακοσμητικών αντικειμένων σε έντονες μπλε αποχρώσεις, με το ζωηρό πράσινο αλλά και τα φλούο χρώματα, όπως είναι το έντονο πορτοκαλί, το φούξια και το λαχανί. Έχουμε ανάγκη να χρωματίσουμε την ζωή μας, ειδικά μετά από όσα συμβαίνουν στην καθημερινότητά μας αλλά και στον κόσμο.

Τέλος, υπάρχει ένα όνειρο όσον αφορά το design που θα θέλατε να γίνει πραγματικότητα στο μέλλον;

Προσωπικά, θα ήθελα οι άνθρωποι που ανήκουμε σε αυτόν τον κλάδο να είμαστε περισσότερο ενωμένοι· αρχιτέκτονες, μηχανικοί και διακοσμητές. Να μοιραζόμαστε την ίδια διάθεση για ένα κλίμα συνεργασίας. Θα μπορούσε, όμως, και η ίδια η κοινωνία να δώσει χώρο σε τέτοιες επαγγελματικές ομάδες, ώστε να σχεδιάσουμε καλύτερα σχολεία, νοσοκομεία και χώρους που έχουν ανάγκη από λειτουργικότητα. Να μην μιλάμε πια απλώς για κτήρια αλλά για χώρους που θα προσφέρουν και θα έχουν την κατάλληλη αισθητική και σ’ όλο αυτό το όραμα να ενταχθεί το design δυναμικά, έχοντας τη θέση που του αξίζει. Πόσο πιο όμορφο από το να κάνεις ένα σχολείο για τα παιδιά και να τα βλέπεις να εξελίσσονται εκεί μέσα; Αυτό σκεφτόμουν όταν κατασκευάσαμε στη γενέτειρά μου μια παιδιατρική κλινική, όπου θα νοσηλεύονταν παιδιά με ειδικές ασθένειες. Κι αυτό θέλω να κάνω πάντα πραγματικότητα, κτίρια που θα έχουνε ζωή και εξέλιξη.

Written By
More from Go Hania

ΟΙ EXPERTS ΜΙΛΟΎΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΝΈΕΣ ΤΆΣΕΙΣ : Φωτισμός

Πέντε άνθρωποι του design, χαρισματικοί και κορυφαίοι στο είδος τους μας μιλούν...
Read More