Η αρχιτεκτονική διαδίδεται κι επικοινωνείται όλο και περισσότερο μέσω του φακού μιας κάμερας. Τα κοινωνικά μέσα και οι ιστότοποι αλλάζουν με τον τρόπο που βλέπουμε, σχεδιάζουμε και κατανοούμε την αρχιτεκτονική. Ο Ανδρέας Μαρκάκης, αναμφισβήτητα με την πείρα του στο χώρο της φωτογραφίας, μας απαντάει και μας συμβουλεύει για το πώς θα έχουμε την καλύτερη και πιο ολοκληρωμένη αρχιτεκτονική φωτογράφηση.
Επιμέλεια: Άντζελα Βακάκη
Τι πιστεύεις ότι ξεχωρίζει κάποιος βλέποντας τις φωτογραφίες σου; Θεωρείς ότι έχεις κάποιο πλεονέκτημα;
Πιστεύω πως βλέποντας κάποιος τις εικόνες μου μπορεί να διακρίνει ιδιαίτερη φωτεινότητα, υψηλό κοντράστ, αληθοφάνεια χρωμάτων και έντονο το ανθρώπινο στοιχείο (Lifestyle). Έχω αυτήν την ίδια προσέγγιση σε σχεδόν όλες μου τις φωτογραφήσεις, είτε είναι αρχιτεκτονική, γάμου, πορτραίτα ή και άλλα. Αυτή η ομοιομορφία με διακρίνει και την υποστηρίζω.
Το πλεονέκτημά μου είναι ότι, εδώ και αρκετά χρόνια, επιμένω και εμμένω σε αυτήν την Lifestyle ιδεολογία και τώρα πλέων είναι απαραίτητη για να ξεχωρίσει ένα ακίνητο στην ανταγωνιστική αγορά. Η πολυετής εξάσκηση και μελέτη με έφερε σε ένα επιθυμητό επίπεδο όπου οι ανταγωνιστές πασχίζουν τώρα να το εντάξουν στην εικόνα τους.
Υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός στο χώρο σας; Βλέπουμε τα τελευταία χρόνια μία μεγάλη ανάπτυξη.
Ζούμε σε έναν όμορφο τουριστικό προορισμό με πολλά ξενοδοχεία και ολοένα και περισσότερα σπίτια προς εποχιακή ενοικίαση.
Όλα αυτά τα ακίνητα/επιχειρήσεις χρειάζονται καλή εικόνα ανεβάζοντας τη ζήτηση και τον ανταγωνισμό στον κλάδο μας. Είναι απλό και απολύτως φυσιολογικό.
Η πρόσβαση τώρα στη γρήγορη πληροφορία και εικόνα κατέστησε την ανάγκη για αποτελεσματικές φωτογραφίες απαραίτητη. Ένα ακίνητο μπορεί να κριθεί από το σκρολάρισμα του αντίχειρά μας σε κλάσματα του δευτερολέπτου. Θα πρέπει δηλαδή η μια αυτή εικόνα να είναι αντάξια του ακινήτου σε πολλαπλά επίπεδα για να κάνει τον ενδιαφερόμενο να κλικάρει και να δει περαιτέρω το μέρος όπου θα κάνει τις διακοπές του.
Αυτό το αντιλαμβάνονται οι ιδιοκτήτες και αναζητάνε την καλή εικόνα και σε αυξημένη συχνότητα ανεβάζοντας τη ζήτηση των φωτογράφων ακόμα πιο πολύ.
Πόσο ρόλο παίζει το styling σε μια φωτογράφιση εσωτερικών χώρων;
Το styling είναι ένα από τα σημαντικότερα μέσα για να δώσουμε λίγη ζωή σε ένα ακίνητο. Είναι όλα αυτά που θα κάνουμε για να έχει η εικόνα ψυχή και να μας μιλάει. Να μας κάνει να αισθανόμαστε αυτό που θα ζήσουμε στο εικονιζόμενο ακίνητο. Ε, αυτό δεν είναι και τόσο εύκολο να επιτευχθεί και να είναι και καλόγουστο. Πολλοί φωτογράφοι προσπαθούνε αλλά, χωρίς τη βοήθεια στυλίστα, δεν τα καταφέρνουν. Και ποιος είπε πως όλοι έχουν το μπάτζετ να το πληρώσουν; Οπότε πέφτει στα χέρια του φωτογράφου. Εδώ για άλλη μια φορά έχουμε διαχωρισμό επιπέδων επαγγελματιών.
Η ερώτηση είναι η κλασική. Τι είναι αυτό που σε έκανε φωτογράφο και τι είναι φωτογραφία για σένα;
Φωτογράφο με έκανε η ανάγκη να αποτυπώνω και να καταγράφω τα συναισθήματά μου και τις αισθήσεις ορισμένων στιγμών στη ζωή τη δική μου, αλλά και τη ζωή τη δική μου μαζί με άλλους. Έπειτα μου άρεσε πολύ να το μοιράζομαι αυτό με άλλους ανθρώπους για τη δική τους ζωή.
Μπορεί να είναι μια ανατολή του ήλιου, μια ζεστή αγκαλιά, τα πρώτα βήματα ενός παιδιού, το πρώτο φιλί του ζεύγους μετά τον γάμο. Μπορεί να είναι και το συναίσθημα του πρωινού σε ένα ακίνητο, την ηρεμία στην πισίνα κατά το ηλιοβασίλεμα, ή και μια βόλτα στην παραλία ενός ξενοδοχείου.
Τι έχεις να συμβουλέψεις νέους φωτογράφους που βγαίνουν τώρα στη δουλειά;
Να είναι έτοιμοι να δουλέψουν σκληρά και να μη σταματάνε ποτέ να εξελίσσονται. Να είναι έντιμοι προς τον εαυτό τους και τους πελάτες τους. Να παραδέχονται πότε έχουν κάνει λάθος και να μαθαίνουν γρήγορα από αυτά τους τα λάθη. Να αποδεχτούν ότι το διαδίκτυο είναι απαραίτητο αλλά να μην σκλαβώνονται σε αυτό. Και πάντα σα φωτογράφοι θα πρέπει να περνάνε ποιοτικό χρόνο έξω από το γραφείο.
Βασικά μου ακούγονται σα γενικοί κανόνες για κάθε νέο άνθρωπο στην αγορά.
Υπάρχει κάποιος φωτογράφος τη δουλειά του οποίου θαυμάζεις; Έχεις ινδάλματα στο χώρο της φωτογραφίας;
Γενικότερα δε λάτρεψα συγκεκριμένα πρόσωπα. Αλλά μπορώ να πω με σιγουριά ότι θαυμάζω όσους δουλεύουν στα αλήθεια και παρουσιάζουν τον εαυτό τους με ειλικρίνεια. Ζούμε στην εποχή των “fake” σε πολλαπλά επίπεδα ακόμα και στους φωτογράφους. Παρουσιάζουν κάτι που δεν είναι και ένα μικρό δείγμα δουλειάς καταφέρνοντας να ξεγελάσουν το κοινό. Προσωπικά θαυμάζω όλους αυτούς που έχουν τα κότσια να δείξουν και να υποστηρίξουν τον πραγματικό τους εαυτό και όγκο δουλειάς.
Γιατί στράφηκες στις φωτογραφήσεις εσωτερικών και εξωτερικών χώρων; Ξεκίνησες με φωτογραφήσεις γάμου;
Στη νεαρή μου ηλικία στο Λύκειο για χαρτζιλίκι φωτογράφιζα γάμους! Μιλάμε για την εποχή όπου όλα ήταν με φιλμ. Έπρεπε με κάθε κλικ να είσαι πιο σίγουρος για το τι θα τραβούσες. Μεγαλώνοντας και δημιουργώντας την επιχείρησή μου θέλησα να εντάξω και τα ακίνητα. Πάντα όμως και από την αρχή προσπαθούσα να ωθήσω την εναλλακτική προσέγγιση στη φωτογράφηση των ακινήτων.
Ποιους χώρους προτιμάς να φωτογραφίζεις και γιατί;
Οι αγαπημένοι μου χώροι για να φωτογραφίζω είναι εκείνοι που έχουν κάτι να μου πούνε. Και δε θέλω να γίνομαι γραφικός. Ξέρετε όλοι τι είναι μια γωνία σε ένα σπίτι που σας τραβάει, ένα δωμάτιο σε ένα ξενοδοχείο που πραγματικά σας ηρεμεί. Μια πισίνα ή ένας κήπος που σας γαληνεύει. Αυτά τα ακίνητα μου αρέσει πολύ να τα αναδεικνύω. Και δεν εννοώ κάποιον χώρο όπου ξοδεύτηκαν αμύθητα ποσά, απλά μελετήθηκαν με αγάπη και λίγη φαντασία.
Υπάρχει κάποια διαφορά μεταξύ αρχιτεκτονικής φωτογράφησης με εκείνη για εποχιακή/τουριστική εκμετάλλευση?
Ναι σαφώς και υπάρχει και πρέπει να διαχωριστεί εδώ. Αν και οι περισσότεροι ίσως δε θα καταλάβουν τη διαφορά.
Βασικότερο στοιχείο είναι ο πελάτης και η χρήση της εικόνας.
Ένας αρχιτέκτονας, τελειώνοντας το έργο του, θέλει ιδανικά να αποτυπωθεί αυτό που δημιούργησε άρτιο και τελειωμένο. Υπάρχει μεγάλο βάρος στις προοπτικές, τα υλικά, τα διάφορα στάδια του φωτός, το πώς υφίσταται μόνο του το ακίνητο στον περιβάλλοντα χώρο ακόμα και τη ροή κίνησης μέσα σε αυτό.
Γενικότερα πρέπει να δείξουν οι εικόνες το τι έχει να μας πει το ακίνητο από μόνο του στο θεατή.
Παράδειγμα αρχιτεκτονικής προσέγγισης στην φωτογράφηση είναι η Villa 7. Και παρόμοιο παράδειγμα για διακοσμητή η Villa Jasmine.
Η φωτογράφηση για τουριστική εκμετάλλευση πρέπει να τραβήξει το θεατή σε μια εμπειρία συναισθημάτων όπου θα θέλει κάποιος να πάει να το ζήσει. Εδώ βάζουμε περισσότερο το ανθρώπινο στοιχείο και παίζουμε με λεπτομέρειες αλλά και τη γενικότερη εικόνα.
Και τα δύο είδη φωτογραφίας παίρνουν στοιχεία το ένα από το άλλο ανάλογα την περίπτωση.
Παραδείγματα προσέγγισης για τουριστική εκμετάλλευση είναι όλες οι υπόλοιπες εικόνες του άρθρου.
Η αλήθεια είναι πως πολλοί αρχιτέκτονες δεν επενδύουν αρκετά στη καταγραφή των δημιουργημάτων τους από μόνοι τους, και περιμένουν από τον ιδιοκτήτη να το κάνει, συνήθως για τουριστική εκμετάλλευση.
Βέβαια κάποιοι ιδιοκτήτες επενδύουν και εμπιστεύονται τη δημιουργικότητα ενός αρχιτέκτονα ή ενός διακοσμητή, και στο τέλος το αποτέλεσμα είναι από μόνο του ένα έργο τέχνης.
Και η δουλειά του φωτογράφου είναι να αναδείξει το όραμα του δημιουργού.
Έχουν γίνει πολλές συζητήσεις σχετικά με τα πνευματικά δικαιώματα. Ποια είναι η γνώμη σου για αυτά;
Τα πράγματα εδώ είναι πολύ απλά αλλά δυσκολοχώνευτα. Τα περί πνευματικών δικαιωμάτων υπήρχαν και υπάρχουν διεθνώς σε εφαρμογή πολλά χρόνια. Η κάθε εικόνα που δημιουργεί ένας φωτογράφος του ανήκει πνευματικά εκτός αν έχει συμφωνηθεί κάτι διαφορετικό. Δηλαδή δεν αγοράζεται η εικόνα, απλά παραχωρείται για χρήση με τους όρους που θα θέσει ο εκάστοτε φωτογράφος. Αυτό μπορεί να είναι για μια μέρα, ένα χρόνο, χρόνια ή απεριόριστα. Απλά πολλοί φωτογράφοι δεν τα συμπεριλαμβάνουν αυτό στα συμφωνητικά τους. Ή φοβούνται πως αν θέσουν όρια δε θα πάρουν τη δουλειά. Ή δεν είναι καν νόμιμοι και δεν έχουν δικαίωμα να απαιτήσουν.
Τα πνευματικά δικαιώματα υπάρχουν για την προστασία των φωτογράφων αλλά και των πελατών.
Θα μπορούσες να αναφέρεις ένα έργο που ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για σένα;
Το σημαντικότερο έργο για μένα ήταν το μικρούλικο σπιτάκι που, με την σύζυγό μου, αναπαλαιώσαμε για τουριστική εκμετάλλευση. Ήταν το σπίτι της γιαγιάς και του παππού μου στον Κατσαμπά της Χαλέπας. Ένα ετοιμόρροπο κτίσμα 150 ετών από πέτρα, το οποίο με έκανε να καταλάβω και να εφαρμόσω όλα όσα λέω και στους πελάτες μου. Χωρίς να ξοδέψουμε πολλά λεφτά αποδείξαμε πόσο σημαντικό είναι να έχει ψυχή ένα κτίσμα και μετά να το αποτυπώσεις κατάλληλα.
Επίσης πολύ σημαντικό έργο για μένα είμαι η πολυετής συνεργασία μου με την οικογένεια Herstal από την Δανία, των Divine Villas. Η εμπιστοσύνη τους πάνω από 10 χρόνια τώρα στο να δημιουργήσουμε μαζί όχι απλά φωτογραφίες και βίντεο, αλλά άπειρες ιστορίες για την τουριστική προώθηση των 8 βιλών, που μου έχουν δημιουργήσει το πιο εκτεταμένο case study. Και εκμεταλλεύονται την εικόνα στο έπακρο του μάρκετίνγκ τους.
Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;
Μελλοντικά θέλω να εντάξω περισσότερο τη σινεματική προσέγγιση και αποτύπωση των ακινήτων. Είναι όλο και πιο απαραίτητη για την αγοραστική εμπειρία των πελατών. Σαφώς και αυτό με την έντονη πινελιά του Lifestyle.
Συνοδευτικές πληροφορείς εικόνων
- Little Mimosa / οίκημα δικό μου και της συζύγου μου / Διακοσμητής: Ιωσήφ Βασιλοδημητράκης / www.littlemimosa.gr
- Villa Alas / Ιδιοκτήτες: Αναστασία Μιχάκη και Γιάννης Βουλγαράκης / alasvilla.gr
- Villa Searock / Κατασκευαστές: Euroland-Crete
- Villa 7/ Αρχιτέκτονες: Ιδιοκτήτης Μανώλης Παυλιδάκης / Alexandros Nikiforiadis & Danae Skaraki / Διακοσμητές: Χαρά Αμαργιανιτάκη & Μιχάλης Καλυκάκης
- Hotel Scale De Faro / Αρχιτέκτονες: Βούλα Μαστραντωνάκη & Ματίλντα Σκουλά
- Divine Villas / Αρχιτέκτονας: Μαρκέλλα Σεμκόγλου / divine-villas.com
- Villa Jasmine / Διακοσμητής: Ιωσήφ Βασιλοδημητράκης
- Villa Mousiki / Αρχιτέκτονας: Μάρω Παπαδάκη / www.almyra.no/en/mousiki