Τοίχο τοίχο μη σε πετύχω;
Υπογράφει ο Παντελής Σπυριδάκης
8 οι νεκροί πεζοί στην Κρήτη το 2017!
Πες, αν πάει η καρδιά σου στην Κούλουρη κάθε φορά που σαν πεζός πρέπει να διασχίσεις ένα δρόμο στα Χανιά! Ακόμα κι αν
μετά από 5 λεπτά, “βαφτίζεσαι” οδηγός, βάζεις το κλειδί στο αυτοκίνητο… και τελικά ούτε γάτα ούτε ζημιά. Αυτοψία εδώ και τώρα. Να ανακαλύψουμε αν στην πραγματικότητα των δρόμων που ζούμε, υπάρχει πρόβλημα. Περνώντας για παράδειγμα τις πρωινές ώρες αιχμής από τα φανάρια της Δημοτικής Αγοράς μπορεί κάποιος να δει μια σκηνή να επαναλαμβάνεται με μεγάλη συχνότητα. Μια μητέρα με καροτσάκι προσπαθεί εναγωνίως να βρει το “κενό”, να καταφέρει να περάσει απέναντι. Και παρακολουθώντας την μια γυναίκα -οδηγός- φιλοτιμείται να στα-
ματήσει για λίγο και να της δώσει προτεραιότητα. Από πίσω, πλάγια και από τα παράνομα σταθμευμένα οχήματα δημιουργείται πανικός: ακολουθεί ένα τραγικό bullying με βρισιές, χειρονομίες ακόμα και έναν άντρα οδηγό που κατεβαίνει από το αυτοκίνητο του και με επιθετικό τρόπο φτάνει μπροστά της και της ζητάει τα ρέστα.
Η σκληρότητα και η απουσία ορθής κρίσης βασιλεύει. Και η κοινή λογική εκμηδενίζεται με βάρβαρες διαδικασίες… σε μια πόλη – του-
ριστικό προορισμό. Δε χρειάζεται βέβαια να πάμε πολύ μακριά. Τετάρτη 23 Μαίου. Ένας 56 χρονος Χανιώτης ποδηλάτης χάνει στα καλά καθούμενα τη ζωή του. Μια γυναίκα οδηγός τον χτυπά με το αυτοκίνητό της, τον παρατά αιμόφυρτο στο δρόμο και σηκώνεται και φεύγει.
Τα οδικά τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας παρουσιάζουν
ξεχωριστό ενδιαφέρον για την ευρωπαϊκή πραγματικότητα, διότι ο σχετικός δείκτης είναι πολύ μεγαλύτερος.
ΣΚΟΥΡΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ
Ούτε ένα, ούτε δυο, αλλά τρία σημάδια βαράνε ασταμάτητα το συναγερμό:
• ο ευρωπαικός δείκτης ατυχημάτων
με πεζούς είναι πολύ χαμηλότερος
από τον αντίστοιχο της Ελλάδας.
• η προκλητική απάθεια των οδηγών
για τους πεζούς.
• το πρόστιμο για τις πιο μοιραίες πα-
ραβάσεις είναι 200 ευρώ.
Η ετήσια έκθεση του 2017 για τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα στην Κρήτη το δείχνει ξεκάθαρα: έχουμε θέμα σοβαρό! Και χειρότερος μήνας ήταν ο Αύγουστος. 8 οι νεκροί πεζοί στην Κρήτη το 2017! Συνολικά 49 άνθρωποι έχασαν τη ζωή
τους: 17 στα Χανιά, 7 στο Ρέθυμνο, 21 στο Ηράκλειο και 4 στο Λασίθι. 35 από εκείνους ήταν οδηγοί, 6 ήταν επιβάτες και 8 ήταν πεζοί. Παρά τα προβλήματα του οδικού δικτύου του νησιού, τα περισσότερα ατυχήματα φαίνεται πως δεν οφείλονται στις
κακές υποδομές αλλά σε άλλες αιτίες όπως η υψηλή ταχύτητα, η νυχτερινή οδήγηση σε συνδυασμό με την κατανάλωση οινοπνεύματος, η κούραση αλλά και το κινητό τηλέφωνο.
Τι αναφέρει όμως ρητά ο νόμος για τον Πίνακα ορίων ταχύτητας;
• να μη διακόπτουν ή παρεμποδίζουν τη διέλευση των πεζών, τυφλών ή των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, οι οποίοι έχουν ήδη εισέλθει και προχωρούν στη διάβαση.
• να κινούνται αργά και να παραχωρούν προτεραιότητα στους πεζούς που ήδη χρησιμοποιούν τη διάβαση ή εισέρχονται σε αυτή.
• οι οδηγοί υποχρεούνται να πλησιάζουν στη διάβαση με ταχύτητα τόσο μικρή ώστε να μην εκθέτουν σε κίνδυνο τους πεζούς που τη χρησιμοποιούν.
• Σε περιοχές κατοικήσιμες που έχουν χαρακτηρισθεί και σημανθεί ως περιοχές ήπιας κυκλοφορίας εφαρμόζονται οι εξής ειδικοί κανόνες:
α) Οι πεζοί μπορούν να χρησιμοποιούν το οδόστρωμα σε όλο το πλάτος του.
β) Οι οδηγοί πρέπει να προχωρούν με πολύ χαμηλή ταχύτητα, η οποία σε καμιά περίπτωση δε θα πρέπει να υπερβαίνει τα 20 χιλιόμετρα την ώρα.
γ) Οι οδηγοί δεν πρέπει να θέτουν τους πεζούς σε κίνδυνο, ούτε να συμπεριφέρονται με παρεμποδιστικό τρόπο. Αν είναι αναγκαίο πρέπει να σταματούν.
δ) Οι πεζοί δεν πρέπει να εμποδίζουν χωρίς λόγο την κυκλοφορία των οχημάτων.
ε) Απαγορεύεται η στάθμευση, εκτός από εκεί που επιτρέπεται από σήματα στάθμευσης.
στ) Σε διασταυρώσεις, οι χρήστες της οδού που εξέρχονται από περιοχή κατοικίας πρέπει να παραχωρούν την προτεραιότητα στους άλλους χρήστες της οδού.
Και όλα αυτά ξαφνικά καταρρέουν σαν πύργος από τραπουλόχαρτα όταν φθάνεις στο υψηλότερο πρόστιμο για τους παραβάτες: 200 ευρώ. Δώρον Άδωρο!
Τα οδικά τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας παρουσιάζουν ξεχωριστό ενδιαφέρον για την ευρωπαϊκή πραγματικότητα, διότι ο σχετικός δείκτης είναι πολύ μεγαλύτερος. Οπότε αποτελούν για τη χώρα μας ίσως το πιο οξύ κοινωνικό πρόβλημα. Και με το οτπικό πρίσμα του τουριστικού προορισμού, επιτελούμε το πλέον τραγικό αυτο-σαμποτάζ. Ο μέσος Έλληνας οδηγός είναι προκλητικά απαθής και αδιάφορος στο οδικό πεδίο. Όταν διαπιστώσει ότι το πρόβλημα είναι πολύ κοντά του, συνήθως είναι πολύ αργά, έχει ήδη εμπλακεί σε σύγκρουση, παράσυρση ή τραυματισμό.
Τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα στην Κρήτη το δείχνουν ξεκάθαρα: έχουμε θέμα σοβαρό! Και χειρότερος μήνας μας είναι ο Αύγουστος.
ΑΚΟΜΑ και οι ποδηλάτες μέσα στην πόλη δεν
πιστεύουν στα ίδια τους τα μάτια… Εμείς κατεβήκαμε κάτω στο δρόμο και κάναμε επί τόπου αυτοψία στους ποδηλάτες που έχουν δει τα μάτια τους, όσα δεν φαντάζονταν ούτε οι ίδιοι. Τον σταυρό τους κάνουν μην τους πεταχτεί ξαφνικά πάνω στο πεζοδρόμιο κάποιο μηχανάκι ή αυτοκίνητο!
Κανακαράκης Παναγιώτης, προπονητής πολεμικών τεχνών
-Πόσο καιρό κινείστε στην πόλη με το πο-
δήλατο;
– Αρκετά χρόνια.
– Γιατί;
-Θεωρώ ότι είναι ένας διαφορετικός τρό-
πος μετακίνησης, ασφαλής! Θεωρώ ότι
συνδυάζει πολλά πράγματα: είναι γρήγο-
ρη, άνετη και προσφέρει και γύμναση.
-Όμως όταν πρέπει να διασχίσετε το δρόμο
αισθάνεσθε αφάλεια; Σταματάνε τα αυτο-
κίνητα;
-Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουν όλοι οι οδη-
γοί αυτοκινήτου την παιδεία να σταματή-
σουν και να δώσουν χώρο στο ποδήλατο.
Εγώ νομίζω ότι τα τελευταία χρόνια απο-
κτάμε παιδεία πάνω στο ποδήλατο, που
δεν την είχαμε τα προηγούμενα χρόνια.
Εγώ ας πούμε όταν έδωσα για δίπλωμα
οδήγησης, κανείς δε μου είπε ότι πρέπει να
σέβομαι τις διαβάσεις. Όταν βγήκα για
πρώτη φορά στο εξωτερικό, το έμαθα.
Μαρία Κουμιωτάκη: εκπαιδευτικός
-Πώς ξεκινήσατε να κινείστε με το πο-
δήλατο;
-Ξεκίνησα, γιατί κέρδισα ένα ποδήλα-
το. Οπότε με την ευκαιρία άρχισα να το
κάνω πιο συστηματικά.
-Με τους οδηγούς αυτοκινήτων τι συμ-
βαίνει συνήθως;
– Είναι ανάλογα την περίπτωση στην
οποία θα πέσεις. Άλλοι δίνουν προτε-
ραιότητα, άλλοι δε δίνουν. Προσπαθώ
να επιλέγω τις διαβάσεις, οπότε εκεί
αναγκαστικά σταματάνε.
– Στα φανάρια τι έχεις παρατηρήσει;
Συνήθως πατάνε γκάζι ή φρένο;
– Όχι όλοι, αρκετοί όμως δίνουν προ-
σοχή και προσπαθούν να μειώνουν
ταχύτητα και να περιμένουν τους πο-
δηλάτες να περάσουν απέναντι.
– Προτιμάς να κινείσαι ως οδηγός αυ-
τοκινήτου, πεζή ή ποδηλάτης;
– Σαν ποδηλάτης είναι πολύ καλύτερα,
είσαι πιο ευέλικτος μέσα στην πόλη.
Μαθήτρια Β Λυκείου
– Ποιο ήταν το κίνητρό σου για να αρχίσεις
το ποδήλατο μες στην πόλη;
-Έχει πολλή κίνηση και φτάνει πιο γρήγορα
εκεί που θέλεις.
-Πολλοί διαμαρτύρονται για τα αυτοκίνητα
που δεν τους αφήνουν να περάσουν;
– Πιο πολύ μας μπλοκάρουν οι πεζοί στα
πεζοδρόμια, που τους ειδοποιείς και πάλι
δεν κάνουν στην άκρη.
-Ποιοι είναι οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι που
εσύ έχεις αντιμετωπίσει;
-Τα αμάξια και τα μηχανάκια που ανεβαί-
νουν ξαφνικά πάνω στα πεζοδρόμια. Πε-
τάγονται στις γωνίες εκεί που δεν το περι-
μένεις.
Ζήκου Σοφία: φοιτήτρια
-Είσαι από Κρήτη;
-Είμαι από Πάτρα.
-Με το ποδήλατο κάνεις κοντινές ή μακρι-
νές αποστάσεις;
-Κάνω όλη την πόλη.
-Ξεκινώντας με το ποδήλατο την πορεία
σου, τι σε στρεσάρει πιο πολύ;
-Τα πεζοδρόμια που είναι γεμάτα μηχανά-
κια παρκαρισμένα, τα πεζοδρόμια έξω από
τράπεζες που οι μούρες των αυτοκινήτων
μπαινοβγαίνουν με ταχύτητα που δεν την
προλαβαίνεις. Είναι τα σημεία που δεν
έχουμε καμία ορατότητα για αν περάσουμε
απέναντι το δρόμο και να δούμε αν περ-
νάει κάποιο αυτοκίνητο.
-Οι βασικότεροι κίνδυνοι;
-Οι παραβιάσεις των STOP. Και οι ίδιοι οι
ποδηλάτες έχουν ένα κακό συνήθειο: πάνε
σε πολλούς δρόμους ανάποδα!
Χρειάζεται τελικά μόνο δυο πολύ
απλά πράγματα για να ενώσεις πεζούς
– ποδηλάτες και αυτοκίνητα στους δρό-
μους μια ίδιας πόλης:
– να μοιράζεσαι τον χώρο, τον κίνδυνο,
την ασφάλεια
-να υπολογίζεις τον άλλον.
Τα αμάξια και τα
μηχανάκια που
ανεβαίνουν ξαφνικά
πάνω στα πεζοδρόμια.
Πετάγονται στις
γωνίες εκεί που δεν το
περιμένεις.
Και μόνο τότε οι πόλεις μπορούν
να κατακτούν συμπεριφορές
ΑΝΘΡΩΠΙΑΣ!