Τα κορίτσια που μας υποδέχονται με το πλατύ χαμόγελο και την ευγένεια, με διάθεση και σκοπό να μας εξυπηρετήσουν σε ένα εστιατόριο, μια καφετέρια, ένα μπαρ, όπου διασκεδάζουμε, μας συστήνονται και μας μεταφέρουν τις εμπειρίες τους από τη συγκεκριμένη δουλειά. Στα Χανιά πάντως αυτό το επάγγελμα καλά κρατεί, ιδιαίτερα τώρα το καλοκαίρι, που ολοένα και περισσότερα μαγαζιά ανοίγουν, δημιουργώντας θέσεις εργασίας για πολλά νέα παιδιά, που θέλουν να βγάλουν τα δικά τους χρήματα. Συνήθως στην υποδοχή τέτοιου είδους επιχειρήσεων βρίσκονται νέες, όμορφες κοπέλες και οι περισσότερες… με σπουδές στο πανεπιστήμιο. Για να τις γνωρίσουμε καλύτερα…
Κείμενο – Συνεντεύξεις: Άννα Παπακωνσταντίνου | Φωτογραφίες: Άννα Γιουρμετάκη
Επάγγελμα υποδοχή. Ποιες είναι οι υπευθυνότητες σε ένα τέτοιο πόστο;
Ζωή Σιάνου – Παλλάς: «Κρατήσεις, αναμονές, ενημέρωση πελατών, συνεννόηση με τους συναδέλφους για αλλαγές τραπεζιών».
Μαρία Καβάζη – Nama :«Να σας βρω ένα τραπέζι ανάλογα με την αρεσκεία σας και να φροντίζω έτσι ώστε να περνάτε ωραία τη βραδιά σας»
Μαρία Χριστίδη – Villa club: « Αν και το επάγγελμα της υποδοχής φαίνεται εύκολο, οι υπευθυνότητες είναι αρκετές. Πέρα από την ωραία και προσεγμένη παρουσία και το χαμόγελο, θα πρέπει η κοπέλα της υποδοχής να γνωρίζει και από ένα σωστό sitting, δηλαδή το στήσιμο και την εικόνα του μαγαζιού, ώστε να φαίνεται γεμάτο με ωραίες παρουσίες από νωρίς.»
Κωνσταντίνα Πατεράκη – Μύλος: «Οι αρμοδιότητες της δουλειάς μας εξαρτώνται από τις απαιτήσεις του κάθε μαγαζιού. Εδώ στο Μύλο, είναι να καλωσορίζω τον κόσμο πολύ ευγενικά και με χαμόγελο και να εξυπηρετώ τις κρατήσεις.»
Πόσα χρόνια εργάζεσαι πάνω σε αυτό και ποια είναι τα συν και τα πλην αυτής της δουλειάς;
Ζωή Σιάνου – Παλλάς: «Εργάζομαι περίπου 10 χρόνια σαν υπάλληλος υποδοχής σε μαγαζιά. Μόνο πλεονεκτήματα έχει αυτή η δουλειά… και αν εργάζεσαι στο Παλλάς… δεν είναι καν δουλειά. Είναι ευχαρίστηση!»
Μαρία Καβάζη – Nama : «3 χρόνια κάνω αυτή τη δουλειά. Τα πλεονεκτήματα είναι ότι γνωρίζεις ανθρώπους από όλο τον κόσμο, γιατί τα Χανιά είναι must προορισμός για το καλοκαίρι. Από την άλλη, είναι κουραστική λόγω των πολλών ωρών ορθοστασίας και έχει πίεση, πρέπει να αντέχεις ψυχολογικά. Και μειονέκτημα είναι ότι εσύ δουλεύεις ενώ διασκεδάζουν οι άλλοι!»
Μαρία Χριστίδη – Villa Club: «Το επάγγελμα της υποδοχής το κάνω περίπου 6 χρόνια και θα μπορούσα να πω ότι τα πλεονεκτήματα είναι πολύ περισσότερα από τα μειονεκτήματα, καθώς ο μισθός συνήθως είναι πολύ υψηλός, η δουλειά μας διαρκεί 4-5 ώρες και εργάζεσαι σε ένα κλίμα που εσύ η ίδια δημιουργείς.»
Κωνσταντίνα Πατεράκη – Μύλος: « Είναι ο πρώτος μου χρόνος σε αυτή τη δουλειά. Σε σύγκριση με άλλες δουλειές, είναι ωραία γιατί συνδυάζεις και τη διασκέδαση αλλά περιλαμβάνει και κούραση λόγω της ορθοστασίας.»
Θυμάσαι κάποιο ευτράπελο που σου έχει συμβεί με πελάτη και σου έχει χαραχτεί στη μνήμη σου;
Ζωή Σιάνου – Παλλάς:« Όχι… τίποτα που να πρέπει να καταγραφεί! Αυτό που συναντώ όμως συνέχεια είναι η ευγένεια των ανθρώπων, αυτό πρέπει να καταγραφεί.»
Μαρία Καβάζη – Nama : «Τα ευτράπελα προτιμώ να τα αποβάλλω από τη μνήμη μου για να μη με ρίχνουν ψυχολογικά. Προτιμώ να μένω μόνο στα καλά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν τα θυμάμαι και ότι δεν προσπαθούμε να διορθώσουμε τα λάθη μας»
Μαρία Χριστίδη – Villa Club: « Όταν εργάζεσαι νύχτα, τα ευτράπελα συνήθως είναι περισσότερα. Αυτό που θυμάμαι 6 χρόνια πριν σε αθηναϊκό κλαμπ, που τότε ακόμα υπήρχε και το face control, ήταν να μην αφήσω κάποιον να μπει με τις πιτζάμες. Και φυσικά, όπως καταλαβαίνεις το θέμα το ανέλαβε η ασφάλεια του μαγαζιού.»
Κωνσταντίνα Πατεράκη – Μύλος: « Σαν ευτράπελο θυμάμαι κάποιες πτώσεις βασικά… είναι δύσκολο να ισορροπήσει κανείς με το αλκοόλ όταν ξεφεύγει!»
Ποια είναι τα προσόντα που απαιτούνται για αυτή τη δουλειά, πέραν της ομορφιάς;
Ζωή Σιάνου – Παλλάς: «Αμεσότητα με τον πελάτη, ευγένεια και όρεξη»
Μαρία Καβάζη – Nama : «Σίγουρα η εμφάνιση μετράει ως κάποιο σημείο, αλλά τα πράγματα έχουν αλλάξει και για αυτό το πόστο χρειάζεται ένα άτομο που να μπορεί να ελέγχει άνετα καταστάσεις, να μην χάνει την ψυχραιμία του, να είναι αληθινό, γιατί ακόμη και το ψεύτικο χαμόγελο φαίνεται και ο άλλος το εισπράττει και επίσης να είναι πάντα πρόθυμο για δουλειά.»
Μαρία Χριστίδη – Villa Club : «Πέρα από την εμφάνιση, το σημαντικότερο είναι να έχεις όρεξη και καλή διάθεση για να περάσει καλά ο κόσμος που έρχεται να διασκεδάσει. Να γνωρίζεις τα βασικά από θέμα δημοσίων σχέσεων και φυσικά να είσαι ευγενική και να ξέρεις να αποφεύγεις τις δύσκολες ή αμήχανες καταστάσεις.»
Κωνσταντίνα Πατεράκη – Μύλος : «Βασικό είναι η ευγένεια, η κοινωνικότητα και το να μπορείς να κρατάς και κάποια όρια.»
Εν μέσω κρίσης, θεωρείς αυτό το επάγγελμα ως μια ευκαιρία για τους νέους, να «βγάλουν το χαρτζιλίκι τους»;
Ζωή Σιάνου – Παλλάς: «Ευκαιρία πλέον πρέπει να θεωρούμε όλες τις δουλειές και πρέπει να είμαστε ευγνώμονες!»
Μαρία Καβάζη – Nama : «Σίγουρα είναι μια καλή δουλειά, για να εξασφαλίζεις χρήματα να περνάς, απλά δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε σε αυτό το πρόσκαιρο, καθώς πέρα από την πλάκα, όσο μεγαλώνεις τα πράγματα αλλάζουν, αλλά από αυτό το χώρο μπορείς να γνωρίσεις πολύ κόσμο και δεν ξέρεις ποτέ ποιά πόρτα μπορεί να σου ανοιχτεί για κάποια άλλη δουλειά».
Μαρία Χριστίδη – Villa Club: «Αν και οι μισθοί έχουν πέσει, το επάγγελμα της υποδοχής είναι από τα πιο υψηλά μεροκάματα σε ένα μαγαζί και θεωρώ πως είναι μια πολύ καλή λύση για τους νέους.»
Κωνσταντίνα Πατεράκη – Μύλος : «Ναι, φυσικά είναι μια ευκαιρία για ένα χαρτζιλίκι και νομίζω πως στην Ελλάδα κάνουν πολλοί αυτή τη δουλειά!»